13 September 2010

Di awal Syawal




Hari ini Isnin, 4 Syawal. Aku ke pejabat, tapi tanpa kerja. Hampir semua pegawai atasan masih menikmati rendang dan segala jenis penggemuk di kampung halaman, sedang di pejabat tinggallah beberapa kerani dan pelatih. Tapi tak mengapa, ini pengalaman. Lagipun sejak satu dua tahun kebelakangan ini entah kenapa Aidilfitri kurang impaknya padaku. Mungkin kerana masih bujang, atau mungkin juga kerana merasa sudah banyak kali aku meraikan Aidilfitri.

Inilah kesempatan untuk aku meluah rasa. Sudah lama aku tidak memasukkan entry baru ke dalam blog ini. Sebelum ini agak sibuk menyiapkan tesis, ditambah lagi dengan tugasan-tugasan pejabat yang hadir tanpa putus seperti ombak. Banyak benda yang boleh dibincangkan, tapi aku tak pasti nak mulakan bagaimana. Aku tak rasa perlunya aku menceritakan pengalaman bersalam-salaman serta saling berkunjungan di Aildilfitri, kerana tiada apa yang baru. Aku mahu menulis tentang konflik Malaysia-Indonesia, tapi bukan hari ini. Tunggulah sehingga ‘mood’ itu sampai.

Tentang kes hartawan kosmetik Sosilawati, tidak banyak boleh aku katakan selain daripada masih ramai manusia yang tidak berhati perut. Mungkin kerana wang, mungkin kerana dendam – Apapun puncanya empat orang manusia telahpun dibunuh kejam. Kita lihat surat khabar untuk hasil siasatan kes ini, walau belum tentu surat khabar memberitakan kebenaran. Pasti dalam seminggu dua ini, surat khabar menjadi rebutan di pasaran. Seperti ketika berlakunya kes adik Nurin Jazlin Jazimin beberapa tahun dulu.

Kembali kepada Aidilfitri, yang aku suka tentang edisi kali ini adalah terdapatnya pegawai polis ditempatkan di sepanjang lebuhraya. Jadi pemandu-pemandu liar terpaksa memandu seperti wanita di usia 60-an. Sekaligus mengurangkan jumlah korban jalanraya dan kemalangan kecil.

Cukup di sinilah untuk entry kali ini. Rasanya aku mahu mula menyusun jadual untuk ke rumah-rumah terbuka. Di sini aku ingin mengambil kesempatan memohon maaf sekiranya tulisan aku pernah menyakiti yang membaca. Bukankah keindahan Syawal terletak pada tradisi saling bermaafan? Jadi maafkanlah aku. Salam Aidilfitri.

2 comments:

D'zunnur said...

salam...aku ampunkan ko...jgn riso! arini baru aku masuk opis...hehe!

Anonymous said...

wah ekhwan...x sangke ko pandai menulis...gug2...keep up the good work beb -kakpah