15 July 2010

Piala Dunia


Piala yang mengubah dunia

‘Sepanyol Juara. Selepas menakluk bumi Eropah tahun 2008, bola sepak Sepanyol berjaya mendaki puncak tertinggi bola sepak dunia. Kali ini mereka menjulang anugerah dambaan setiap pemain, Piala Dunia buat kali pertama. Sepanyol berjaya membuktikan bahawa mereka bukan saja memiliki kelab paling berjaya dalam sejarah dunia, Real Madrid tetapi juga pasukan kebangsaan yang tidak akan dipandang enteng lagi di masa hadapan.’

Itulah klimaks kepada sebuah kejohanan paling mashyur di dunia. Tetapi sayang aku bukanlah peminat Sepanyol, walau tidak membencinya seperti membenci pasukan Brazil. Malahan di perlawanan akhir aku menyorak untuk Belanda, yang merupakan pilihan kedua kejohanan buatku selepas Itali tersadung pada rintangan awal. Aku menyokong Itali sejak kanak-kanak lagi, sejak mula bermain Goal keluaran Jaleco di konsol Micro Genius. Dan setelah Itali tumbang pada Slovakia, Piala Dunia 2010 sudah 80% berakhir buatku.

Aku seorang peminat bola sepak. Aku mengikuti Liga Inggeris secara konsisten. Tetapi kali ini aku ingin menilai secara umum impak Piala Dunia.

Apakah impak Piala Dunia kepada penduduk dunia? Sudah tentu akan ada kanak-kanak yang terinspirasi dan mula menanam impian untuk ke Piala Dunia, termasuklah kanak-kanak Malaysia. Ada juga yang sudah berusia akan cuba menimbang bola kembali sambil menghidupkan impian yang sudah lama luput. Yang selama ini tidak pernah menonton bola akan mula mengintai-intai. Besar impaknya Piala Dunia bola sepak ini kepada penduduk dunia. Yang disebut tadi adalah antara impak yang sangat jelas. Bagaimana pula dengan impak besar yang kurang disedari?


Setiap anak mata tertuju ke Afrika Selatan


Khusyuk menonton World Cup

Selepas Piala Dunia, dunia seolah-olah bermula semula. Banyak isu-isu besar dunia yang seolah dilupakan. Yang mungkin masih segar hanya isu-isu tempatan bagi penduduk sesebuah negara. Lupakah kita pada tragedi kapal-kapal bantuan ke Gaza? Apa perkembangan terbaru di Palestin? Masihkan saudara-saudara kita dipijak? Semua orang yang sibuk berarak membantah kekejaman Israel bagaikan hilang entah ke mana. Mungkin sudah kehabisan suara setelah menyorak untuk pasukan pilihan. Ini hanya andaian aku - mungkin regim Zionis sedar akan kesan Piala Dunia dan menggunakan sebaiknya bagi mengalih tumpuan dunia.

Selain isu Israel, banyak lagi isu yang ditarik keluar dari media massa. Sudahkah habiskah pergolakkan di selatan Thailand? Sudah redakah demonstrasi dan rusuhan di seluruh dunia? Apa pula yang terjadi ke atas isu-isu sederhana lain? Semua isu seakan tenggelam dek suara kita bersorak. Atau menjadi lekang dek kelekaan kita berjaga malam dan siang. Tidakkah kita sedar bahawa ia merupakan satu impak besar Piala Dunia?

Kita harus sedar bahawa Piala Dunia sebenarnya menguntungkan banyak pihak. Tidak kiralah dari segi ekonomi, politik atau sosial sekalipun. Terlalu banyak pihak yang menjadi kaya berkat sistem perjudian Piala Dunia. Ada juga golongan miskin yang bertambah miskin gara-gara mencuba nasib berjudi. Tidak lupa juga kepada yang mula percaya kepada ramalan haiwan tanpa mengkaji secara saintifik.

Walau begitu, ada juga baiknya Piala Dunia ini jika kita melihat dari sudut positif. Ia seolah menyatukan dunia. Ada keluarga yang bertambah mesra selepas kerap menonton bolasepak bersama, walau ada juga yang berpecah kerananya. Juga Piala Dunia memberikan rehat kepada isi-isi rumah dari pelbagai tekanan. Dan untuk aku, Piala Dunia akan sentiasa dinantikan.



p/s: Sekiranya tragedi adik Aminurrasyid berlaku beberapa hari sebelum Piala Dunia bermula, aku rasa Polis DiRaja Malaysia tak akan dihentam seteruk hari itu.

2 comments:

James Dean said...

Kau ada bakat menulis, Try la cuba nasib kat mana2 editor pengarang magazine/akhbar.. Suka bahasa yang di gunakan..=)
Betol! Baru2 nie aku check document nak hantar barang ke Israel.. Xsanction pun!! Pelik! Bukan M'sia saction Israel ke???? Kan?
Tapi sebenarnya, SANCTION BERSYARAT!!! Dgan izin dari Bank Negara... Xpaham aku..

student Uia said...

Wah..!! Suka la...
Teruskan...