17 November 2010

Gelisah berakhirnya zaman pelajar



16 November 2010, 2.30 petang - Setelah terhantarnya tesis akhir ke Fakulti, maka berakhirlah sebuah bahagian dalam hidup. 17 tahun yang dihabiskan dengan mengejar ilmu pengetahuan secara formal boleh dikatakan sampai ke penghujungnya hari ini, walaupun belum secara rasmi. Biasalah, perasaan aku semestinya bercampur baur.

Seperti pelajar moden yang lain, aku telah diprogramkan untuk belajar hingga ke menara gading. Sejak kecil entah sudah berapa kali aku dipesan untuk masuk universiti, baik oleh ibu bapa, guru dan juga kebanyakan orang dewasa. Kononnya universiti adalah simbol kejayaan dan penjamin masa depan. Aku percaya lebih 90%. Dan hari ini, aku telahpun menamatkan pengajian di universiti. Ibu, ayah, cikgu-cikgu, lihatlah.. Sekarang aku seorang graduan universiti. Tapi kenapa masa depan masih kabur dalam penglihatan?

Aku belum menentukan apa untuk dibuat selepas ini. Masih belum mula mencari kerja.. Entahlah, mungkin kerana penat belajar masih ada, Atau mungkin juga kerana takut untuk melangkah ke dunia dewasa. Sebelum ini aku bercadang menyambung pelajaran ke peringkat Sarjana (Masters). Kononnya mahu menjadi pensyarah. Tetapi hasil pandangan beberapa pihak, aku menangguhkan cita-cita tersebut. Apapun aku masih belum ada mood untuk bekerja. Aku mahu menghabiskan cuti tamat belajar ini dengan membaca dan belajar pelbagai benda yang disukai, menonton ratusan filem dan juga meraikan detik-detik akhir sebagai remaja. Mungkin bila sudah rimas dengan pertanyaan “kau dah kerja?” nanti barulah aku dengan serius membina karier. Apapun, aku masih akan terus menuntut ilmu, walau bukan secara formal.

Esok 17 November, Hari Raya Aidiladha. Memang sesuailah rasanya untuk aku meraikan pelbagai pengorbanan sepanjang zaman akademik. Jadi, Salam Aidiladha buat sekalian sahabat. Semoga kita menghargai segala pengorbanan orang lain ke atas kita.

p/s: Ini hanya entri awal. Kesimpulan lebih lanjut tentang zaman akademik mungkin akan ditulis selepas konvokesyen tahun depan.

8 comments:

James Dean said...

Honestly, getting chance to know u in the past 5years is one of the amazing things happened to me ever...indeed, u are THE FUNNIEST FRIENDS OF MINE!!

Saudara Terpuji said...

Wah, pujiaan melambung.. Thanks Firdzus. You are one amazing thing to me as well. Also, you are the nicest friend I've ever had. :)

D'zunnur said...

bangga ar tu haha:P

Jari Berbicara said...

tahniah.

AkuMuzikFilem said...

Teringat yang diri pernah memiliki tubuh seperti dalam gambar klasik ini..

AkuMuzikFilem said...

Ekhwan. Aku bermimpi blog kau mempunyai entri baru dan bertukar wajah.

A Z I M said...

It have always been a good time having u guys around. Great moment at Jengka ~

A Z I M said...

It was a great and fun moment at Jengka. Really hope we could gather in 10years time.