12 October 2012

Belajar mengenal dan menerima



Dianggarkan ada seramai lebih kurang 6 billion manusia hidup di atas muka bumi pada masa ini. Dan sudah berbillion-billion yang mendahului kita pada masa lampau. Kalau ditanya sepanjang hayat kita berapa ramaikah yang akan kita jumpa dan kenali secara peribadi, saya rasa mungkin angkanya hanya seribu ke dua ribu orang.


Kita manusia hidup bermasyarakat. Lumrah manusia itu hidup saling memerlukan. Kita takkan dapat mengelak berhubung dengan orang lain walau setegas mana kita cuba memencilkan diri. Hubungan itu sesuatu yang pasti, kalau tidak dengan kawan tentu dengan keluarga. Kalau bukan secara verbal dan fizikal tentu ada secara mental. Dan kesan dari hubungan ini, tentu ada saja orang yang kita suka, benci dan tak peduli.
 

Kita akan kenal dengan ramai orang. Ada pelbagai sikap, kecenderungan, bangsa dan agama. Sebelum ini saya menganggap orang yang tidak sehaluan dengan saya dari segi pendirian itu salah, dan orang yang tidak sehaluan dari segi minat itu seleranya rendah. Pendek kata, orang yang macam saya itu saya suka, dan yang tidak itu saya pandang sebelah mata.
 

Setelah tercampaknya saya ke dunia sebenar, dunia dewasa, banyak peristiwa telah mengubah pandangan saya. Kalau dulu saya kerap mengkritik dan mempersendakan sesama manusia, kini saya cuba kenali dulu pendirian dan minat mereka. Kalau dulu saya hanya akan buat apa yang saya minat, kini saya cuba pelbagai benda baru. Saya cuba fahami sebelum saya benci. Dan biasanya bila sudah difahami, akan terhapus rasa benci.
 

Hablum minallah wa hablum minannas. Kalau kita sayangkan Allah, sayanglah sesama saudara kita, manusia. Belajar menerima perbezaan. Jangan sentiasa anggap diri kita watak utama. Dan benarlah seruan Allah supaya kita saling mengenal, kerana itu diciptakan manusia pelbagai jenis. Untuk kita kenali, fahami dan sayangi.

1 comment:

the monotheist said...

okay, belajar untuk tidak mempersendakan orang lain. selamat kembali