07 July 2010

Diari Praktikal versi resah gelisah


Kompleks Pertama (Gambar entah bila)

Seorang rakan kerap menceritakan tentang hari-hari praktikal di dalam blog miliknya yang terkenal, Jari Berbicara. Oleh kerana ketandusan idea seketika, aku rasa di dalam penulisan kali ini aku juga ingin menceritakan dengan ringkas tentang perjalanan praktikalku.

Aku menjalani latihan praktikal di UDA Pertama Sdn Bhd, anak syarikat UDA Holdings Bhd. UDA Pertama berpengkalan di Kompleks Pertama, Jalan Tuanku Abdul Rahman. Syarikat ini menguruskan Kompleks Pertama dari segi penyewaan, pengurusan dan jual beli serta menguruskan beberapa harta UDA Holdings.

Elaun bulanan adalah sederhana buat seorang pelatih, RM500. Kerjanya pula turun dan naik - Kadang terlampau banyak sehingga menyumpah diri sendiri dalam hati, kadang juga tiada kerja sehingga keras di depan komputer (tetapi selalunya kurang kerja sehingga menjadi gelisah). Oh ya, kerana tiada kerjalah aku mula aktif menulis blog yang sebelum ini dibiarkan kosong selama dua tahun.

Ketika catatan ini ditulis, ada enam orang pelatih di sini termasuk aku. Dua lelaki dari Universiti Malaya, seorang perempuan dari Universiti Industri Selangor dan dua lagi perempuan yang juga dari taman yang sama denganku, Universiti Teknologi MARA. Mereka ini baik-baik orangnya, membuatkan aku segan untuk mengila-gila di sini.



Ruang tempat aku beroperasi
Lihatlah fail-fail yang tersusun cantik


Selalunya aku datang ke pejabat seawal jam 7.40 pagi dan pulang jam 6.30 petang walaupun waktu pejabat adalah dari jam 8.30 pagi hingga jam 5.00 petang. Ia bukanlah kerana aku terlalu berdedikasi tetapi kerana aku menumpang kereta abang ke pejabat. Atas soal keselamatan jalan raya dan mengelakkan pembaziran, Ibu mahukan aku menumpang abang kerana tempat kerjanya betul-betul bersebelahan pejabatku.

Sebenarnya aku berharap hari-hari praktikalku cepat habis. Bukan kerana aku diseksa di sini cuma aku rindu hendak menyambung belajar atau mendapatkan kerja sebenar. Dengan menjadi pelatih, aku rasa terbatas dan tidak bebas dalam pelbagai perkara. Apapun aku sentiasa mendoakan perjalanan praktikalku semakin baik hari demi hari.

3 comments:

Jari Berbicara said...

Wah..!! blog saya bagi inspirasi ye...terharu sangat....
pliss tulis pasal apa yg aku mintak tu....

A Z I M said...

ekhwan,
akuny intern ny tempat pn xsehebat kamu..hehe
anyway, aku baru tahu y dkt atas pertama kompleks tu menyediakan tmpt y blh dikatakan kelas pertama utk pekerja berkerja.

D'zunnur said...

pergh...jgn lupe melawat
http://chauntique.blogspot.com/