01 July 2010

Masih khayal

Seperti si gila yang lain, aku suka berkhayal. Khayalku bukan khayal sebarangan, ia tidak mengira waktu dan tempat. Tidak cukup di waktu lapang, kadang ketika aku sedang mendengar percakapan orang pun ia datang. Tak kiralah samada si pecakap sedang bercakap kepada sekumpulan orang ataupun kepada aku seorang.

Seorang bekas pensyarahku di Shah Alam ada mengatakan, “Orang Melayu khayalnya selalu lebih. Bangsa lain juga berkhayal tetapi tidak sebanyak orang Melayu”. Benar juga katanya itu, mungkin kerana banyak berkhayal orang Melayu menjadi bangsa yang kreatif. Kreatif Melayu letaknya di seni halus, seni bahasa, musik, hiasan rumah dan pelbagai lagi. Malangnya orang Melayu kurang kreatif dalam perniagaan.

Seorang yang suka berkhayal jarang kelihatan cergas, dia selalu kelihatan perlahan dan banyak termenung. Entah mengapa sejak dulu lagi aku memang begini. Di dalam kelas selalunya sukar untuk aku menumpukan perhatian. Sangat kerap terutamanya selepas setengah jam pertama, mudah saja fikiranku melayang.

Jika direnung semula, tiada salahnya selalu berkhayal. Di dalam khayal kita merajai bahagia. Di dalam khayal kita tidak merasa sakitnya duka. Di dalam khayal kita segala-galanya. Pemikir-pemikir hebat juga selalu berkhayal. Asalkan tanggungjawab tidak terabai, nah khayallah kau sampai disergah.

3 comments:

Jari Berbicara said...

setuju! bernas sekali pandangan ni.

Anonymous said...

Sya jugak suka berangan!!

A Z I M said...

sememangny khayal mampu menjana pemikiran kritis dan kreatif..