08 July 2010

Islam Liberal?

Baru-baru ini aku berbincang ilmiah dengan seorang rakan di Facebook. Di dalam perbincangan tersebut, aku mengutarakan pandangan yang agak berbeza dengan orang lain. Tiba-tiba seorang daripada yang turut berbincang seolah-olah menempelak aku mengatakan aku cuba menegakkan fahaman Islam liberal. Puncanya adalah aku mengatakan bahawa “tidak salah kita belajar dari bukan Islam asalkan ianya perkara baik dan tidak bertentangan dengan syarak”. Aku mengambil contoh – sikap berfikir positif dan sihat dari agama Buddha.

Sahabat yang menentang ini menulis – “nak contohi agama buddha kononnya berfikiran positif, tidakkah itu cuba mengatakan Islam itu tidak berfikiran positif ataupun Islam itu bukan agama memenuhi fitrah manusia /xlengkap”. Aku agak tersentak membaca komen tersebut ditambah lagi sebelum itu dia mengatakan seolah-olah aku ini seorang yang liberal.

Aku tidak pernah mengatakan bahawa Islam itu tidak lengkap untuk memenuhi fitrah manusia. Bahkan aku berpegang bahawa Islam merupakan satu-satunya agama yang diredhai Allah S.W.T dan merupakan agama yang cukup sifatnya.

Apakah makna liberal?

http://www.thefreedictionary.com/liberal -
a. Not limited to or by established, traditional, orthodox, or authoritarian attitudes, views, or dogmas; free from bigotry.
b. Favoring proposals for reform, open to new ideas for progress, and tolerant of the ideas and behavior of others; broad-minded.


Di Malaysia, Islam liberal di Malaysia telah lama ditafsirkan sebagai budaya di dalam Islam yang menghalalkan beberapa perkara yang dilarang ataupun tidak dilarang secara khusus di dalam syarak. Ianya berlandaskan akal fikiran dan logik mahupun berlandaskan hujah yang tidak teguh.
Berfikir berlandaskan logik semata merupakan pengaruh dari pemikir-pemikir dunia barat.

Aku juga mengakui akan bahayanya Islam liberal ini untuk jangka masa panjang. Ianya adalah kerana golongan Islam liberal inginkan kebebasan duniawi dalam beberapa perkara. Mereka yang liberal ini menggunakan asas yang tidak kukuh dalam mempertahankan perbuatan-perbuatan salah mereka. Sebahagaian ayat Quran diambil manakala sebahagian yang lain ditolak demi menyokong tindakan mereka. Misalnya memperjuangkan kebebasan dan hak individu serta hak persamaan lelaki dan wanita dalam segala bidang.

Contoh Islam liberal


Dr Amina Wadud yang memperjuangkan kesamarataan jantina sedang mengimamkan Solat Jumaat. Jemaahnya terdiri daripada campuran lelaki dan wanita, berhijab dan tidak berhijab. (Aku tidak mengkaji secara terperinci tentang Amina Wadud ini, tetapi dari sedikit yang aku baca, dia boleh dikategorikan sebagai liberal, harapnya aku tidak terfitnah)
Apapun itu Islam liberal, bagaimana dengan berfikiran terbuka dalam Islam?

Tidak salah kita berfikiran terbuka dalam Islam, asalkan ianya berasas dan tidak membabi buta atau melulu dengan cara menghalalkan yang haram. Berfikiran terbuka akan membuka pelbagai pintu ilmu. Sesetengah orang sukar untuk menerima perkara-perkara baru yang tidak pernah dibahaskan secara terang oleh Rasulullah S.A.W, kemudian menganggap orang yang boleh menerimanya sebagai liberal. Fikiran tertutup ini sebenarnya ada juga bahayanya, iaitu ilmu akan sukar berkembang.

Apakah salahnya kita belajar perkara positif daripada bukan Islam? Asalkan tidak mensyirikkan Allah S.W.T atau berlanggar dengan syarak, aku rasa tiada masalah untuk menerimanya. Atas pemikiran sedemikian aku disangka menegakkan fahaman Islam liberal.

Ingatlah, secara perbuatan kita memang tidak akan bebas, kita diikat oleh hukum-hukum Allah S.W.T. Akan tetapi, Allah S.W.T tidak melarang kita berfikiran bebas. Allah S.W.T menghukum hamba-Nya melalui perbuatan mereka, bukan pemikiran mereka. Maka berfikirlah seluas mungkin, selama mana kita diberi akal fikiran.

2 comments:

D'zunnur said...

sabarlah bro...dugaan tu...by da way...diz time very inspired!

Anonymous said...

betul tu, mamat tu btl2 closed minded la. buddha pn xleh ikut, yoga pn xpsl2 dia kt hape lak kn.

tp ak respek la yahudi buat biz kwl ekonomi dunia. ptt jadikan dorg contoh t'baik.

hdp droid x!