28 June 2010

Saat Manis di Majlis Sa’at dan Anis


26 Jun lalu aku ke Bentong, Pahang. Tujuannya menghadiri majlis menyambut menantu di rumah seorang rakan. Pasangan pengantin merupakan teman sekelas sewaktu diploma di UiTM Jengka dulu. Berlima dari Kuala Lumpur – Syafiq, Firdzus, Rinzal, Azim dan aku, kereta kami meluncur konon-kononnya laju di lebuhraya timur-barat.

Majlis perkahwinan boleh dikatakan dibuat separa tradisional di mana adanya persembahan silat yang amat dinikmati oleh kawan-kawan aku. Tidak henti mereka memandang dalam keterujaan, terutamanya Rinzal. Selesai bertemu dan mengucapkan tahniah kepada pasangan pengantin Sa’atarinur dan Anis Amirah, badan kami berpusu-pusu menuju ke tempat makan. Maklumlah dari pagi mengosongkan perut untuk menikmati sepenuhnya lauk kenduri. Lauknya agak sedap, menyebabkan aku menebalkan muka menambah dan menjadi punca aku disindir dua kali oleh seorang makcik tempatan.

Tentang Sa’at dan Anis, mereka pasangan secocok. Dari awal zaman diploma dulu mereka sudah mesra. Teringat aku Sa’at kadang-kadang menceritakan tentang Anis atau meminta nasihat cinta. Mereka selalu bersama, di dalam kelas juga di pasar malam dan pasar rabu. Begitu rapat mereka sehingga digelar Saatariwansyah dan Anis Septriasa. Tak sangka mereka akhirnya memilih untuk mengakhiri zaman bujang di usia muda, 23. Aku bangga dengan mereka. Sa’at dan Anis, aku mendoakan kesejahteraan dan kebahagian dalam rumahtangga kamu berdua.

Selesai makan, sampailah rakan-rakan lain yang turut hadir dari Kuala Lumpur. Kami berborak kosong bertanya khabar seperti biasa. Ada pula sesi bergambar selepas itu bagi kami merakamkan kenangan bersama pasangan pengantin. Hati aku sedikit kecewa kerana aku menjangkakan untuk bertemu hampir keseluruhan rakan diploma tapi yang datang tidak sampai separuh pun.

Sesudah beransur, kami singgah di sebuah perhentian bas. Khaidhir temanku membawa keluar sebiji kek coklat. Oh ya, kami membuat kejutan harijadi kepada Firdzus dan Syafiq, sebiji kek dan sepasang kasut merupakan hadiah bersama kami kepada Firdzus. Buat Syafiq, kek dan kad sajalah hadiah kami memandangkan dia orang berada dan tidak mengharap pemberian kami. Apa pun, Salam hari jadi sahabat-sahabat akrabku..

Dalam perjalanan pulang kami singgah minum di Genting Sempah dan KLCC sebelum mengakhiri pertemuan dengan pulang ke rumah masing-masing. Terlepas akhirnya rindu aku untuk mengusik Azim, mendengar luahan perasaan Syafiq, cerita-cerita akademik dan kerjaya Rinzal, kisah-kisah masyarakat dari Khaidhir dan pelbagai topik kehidupan bersama Firdzus. Pertemuan dengan rakan-rakan diploma selalunya menghiburkan hati. Aku tersenyum dalam perjalanan pulang seperti selalunya. Haii…Entah bila boleh berjumpa lagi.

7 comments:

A Z I M said...

ekhwan-ekwhan :P

Saudara Terpuji said...

Hi Azim..

Jari Berbicara said...

kad capik dari aku sorang la...tu dah di beli awal, cuma tak disampaikan pada masanya.

schafiq tamizi said...

THANK YOU KHAIDHIR..

Saudara Terpuji said...

Alah Jari Berbicara. Ye jelah tu. Kata tak suka Schafiq?

James Dean said...

=)
Suka!!!!!!!! I LOVE U...

AkuMuzikFilem said...

Tersentuh baca. Thanx sebab hadir ekhwan. Baguslah korang ni.