16 June 2010

Sedikit penjelasan tentang Yahudi

Sebut tentang Yahudi, kebanyakan orang Melayu akan terbayangkan sebuah bangsa yang licik, suka berbuat kejahatan dan merancang untuk menguasai dunia. Telah dijelaskan di entry sebelum ini iaitu Yahudi sebenarnya bukanlah sebuah bangsa tetapi sebenarnya sebuah agama yang diasaskan di kalangan bangsa Israel. Aku telah berjanji untuk menjelaskan sebab kenapa kita tidak boleh melaungkan slogan anti-Yahudi. Jawapannya adalah kerana tidak semua Yahudi berfahaman Zionis.

Bangsa Israel memang diceritakan sebagai sebuah bangsa yang degil, kuat membantah dan selalu melakukan kejahatan di muka bumi. Atas kerana kedegilan mereka, bangsa Israel menjadi bangsa yang paling banyak diutuskan nabi.(setakat diketahui). Mereka memang terkenal berotak cergas dan sering dianggap ancaman sejak dulu lagi. Agama Yahudi berasal dari agama tauhid asli ajaran Nabi Musa a.s yang telah diselewengkan secara sengaja ataupun tidak sengaja. Seperti agama-agama lain, agama Yahudi juga terpecah kepada beberapa bahagian. Untuk entry ini, aku ingin mengetengahkan dua golongan Yahudi.

Yahudi Zionis
Yahudi Zionis adalah golongan yang menyokong pertubuhan Negara Israel. Sebahagian besar daripada mereka menganggap diri mereka sebagai bangsa ‘superior’ atau bangsa pilihan. Mereka banyak menjadikan isi kitab Talmud sebagai asas kepada kepercayaan dan kelakuan mereka. Kitab Talmud merupakan sebuah kitab yang dianggap suci oleh sebahagian penganut agama Yahudi sehingga kini walaupun ianya bukanlah ajaran Nabi Musa a.s. Asal usul Talmud dikatakan ditulis oleh rabbi-rabbi dan pendita-pendita Yahudi. Bagi Yahudi berfahaman Zionis, kitab Talmud dianggap lebih tinggi darjatnya dari Taurat Ini kerana Talmud mengangkat bangsa Israel sebagai bangsa yang lebih dari sekalian bangsa dan membenarkan segala jalan untuk menaikkan bangsa tersebut. Golongan ini memiliki sifat perkauman yang kuat dan merupakan dalang kepada banyak pergolakan di muka bumi.


Ariel Sharon, Yahudi Zionis


Yahudi Neturei Karta
Ada beberapa golongan Yahudi yang menentang penubuhan negara Israel sebelum kedatangan ‘messiah’ mereka. Golongan ini menolak kitab Talmud dan berpegang kepada Taurat (walaupun bukanlah Taurat asal ajaran Nabi Musa a.s yang telah hilang). Kalau kita perasan, mereka juga adakalanya muncul di media dalam keadaan berdemonstrasi menentang penjajahan Israel terhadap Palestin. Golongan ini biasanya memakai kot hitam dan bertopi. Mereka membantah kekejaman terhadap rakyat Palestin serta marah dengan gerakan Zionis yang memakai nama Yahudi. Agama Yahudi melarang membunuh tanpa hak sedangkan Zionis melakukannya hampir setiap hari. Mereka juga menubuhkan gerakan ‘Neturei Karta’ yang bererti ‘Guardians of the City’ ataupun penjaga kota dengan tujuan menyatakan pendirian mereka dan menentang fahaman Zionisme.
Yahudi membantah Zionism

Yahudi membantah penjajahan ke atas Palestin


Bertemu Presiden Iran

Bertemu Yasser Arafat

Walaupun ada sesetengah daripada kita yang sangsi dengan Yahudi Ortodoks ini, kita haruslah menilai dengan mata hati. Selagi mereka tidak berbuat kejahatan, kita tiada hak untuk memusuhi mereka.

Jadi, siapakah sebenarnya yang patut dimusuhi? Janganlah membenci bangsa Israel sewenangnya kerana bangsa seseorang itu tidak dapat diubah dan telah ditetapkan Allah s.w.t. Yang patut dibenci sebenarnya adalah perbuatan jahat, samada terang mahupun tersembunyi. Sayangnya tidak ramai yang mengetahui.

4 comments:

Jari Berbicara said...

rupanya kat sini dia nak curahkan pengetahuan dia...kat nipah?? hmm....

schafiq tamizi said...

sekurang kurangnya info yang di beri sangat bernas

Saudara Terpuji said...

Terima kasih pada yang menyokong, juga yang mengkritik.

James Dean said...

xtahu pun aada yahudi baik...