18 June 2010

‘Tey Tawrek’ di Jalan Masjid India


Sebentar tadi aku ke Jalan Masjid India. Selalunya untuk berjumaat aku ke Masjid Negara tapi atas beberapa sebab aku terpaksa ke Masjid India yang berhampiran saja. Jalan Masjid India sentiasa meriah seperti selalu, sentiasa penuh dengan pelbagai manusia dan sentiasa penuh dengan pelbagai tujuan.. Sekali-sekala, seronok juga melihat pelbagai ragam orang.

Ketika berjumaat, Masjid India sangat padat. Sesetengah jemaah agak kurang beradab merampas tempat orang sesuka hati. Aku yang datang awal terpaksa bersolat di tempat wudhu, kerana tempat aku dirampas dalam pergelutan merebut saf. Tak mengapalah, sabar saja. Bau di tempat wuduk agak ‘gemilang’, menyebabkan aku kurang khusyuk.

Sewaktu keluar dari masjid, aku melihat ramai orang meminta sedekah. Baik yang tua, yang muda, yang kurang anggota badan dan juga yang kelihatan cukup, semua memohon simpati para jemaah. Aku agak kurang selesa melihat pemandangan tersebut, terfikir mengapa mereka meminta-minta walhal ramai yang kelihatan sihat sejahtera.

Dalam perjalanan pulang ke pejabat, aku terlihat seorang pelancong asing (rasanya berbangsa eropah) ditemani dua lelaki tempatan. Kerana berjalan berhampiran mereka, aku terdengar sedikit dari apa yang dibualkan. Dua lelaki tersebut mengajar si pelancong perkataan teh tarik. Mereka menyebut berulang kali – “tey tawrek, tey tawrek”. Si pelancong membuat gaya orang menarik teh sambil turut mengikut – “tey tawrek”. Tersenyum aku mendengar. Mereka mengajar pelancong bahasa tempatan, tapi di dalam gaya sebutan Inggeris. Mungkin si pelancong akan ingat sampai bila-bila bahawa sebutan yang betul sememangnya ‘tey tawrek’, bukan teh tarik. Terfikir sejenak, bagaimanalah orang akan berminat dengan bahasa kita kalau kita sendiri pun tidak menghormati bahasa ibunda ini.

2 comments:

Jari Berbicara said...

kalau "nei, nawk tew tawriq satuw"..???

A Z I M said...

moh ngeteh ~