23 June 2010

Ulasan Filem – Funny People


Filem ini mengisahkan tentang seorang artis komedi yang dilimpahi kejayaan dan populariti, George Simmons (Adam Sandler) yang dimaklumkan doktor akan meninggal kerana sejenis leukemia. Walaupun disanjung oleh ramai peminat, George sebenarnya kesunyian kerana masalah dengan keluarga dan bekas teman wanita. Mengetahui dirinya akan pergi dalam masa terdekat, George mengenang kembali kehidupannya dan membuat persediaan untuk meninggalkan dunia tanpa rasa kesal.

Dalam masa yang sama, Ira Wright (Seth Rogen) pekerja kedai hot-dog yang bercita-cita menjadi artis komedi berjaya, sering mencuba nasibnya dengan melakukan komedi pentas (stand-up comedy). Ira mempunyai dua orang rakan serumah iaitu Leo Koenig (Jonah Hill), seorang ahli komedi amatur yang berbakat dan Mark Taylor Jackson (Jason Schwartzman), seorang pelakon sitkom. Kebetulan pada suatu malam Ira dan George membuat persembahan di tempat yang sama. Tertarik dengan kebolehan Ira, George melamar Ira untuk menjadi penulis skrip dan pembantunya. Ira dan George menjadi rapat dan mereka bersiap sedia untuk peninggalan George sehinggalah pada suatu hari.. (sila tonton sendiri)

Jalan Cerita: Berbentuk drama tapi menghiburkan.
Lakonan: Mantap dan berkesan.

Ulasan
Jalan cerita filem ini sebenarnya diinspirasikan dari kehidupan realiti Adam Sandler sendiri. Filem ini lawaknya tidak keterlaluan tetapi cukup untuk membuatkan aku tersenyum. Seth Rogen membawakan wataknya dengan baik di mana Ira kelihatan betul-betul seperti seorang amatur. Jonah Hill dan Jason Schwartzman pula membawa dua watak pelengkap yang menghiburkan. Menariknya lagi, Funny People menampilkan cameo daripada beberapa artis ternama (Eminem, Ray Romano, RZA, Justin Long dan beberapa lagi). Funny People bukan sekadar filem komedi biasa, ia bermain dengan emosi dan membuatkan penonton berfikir. Pada aku, ini filem terbaik Adam Sandler setakat ini.

No comments: