09 June 2010

Ulasan Filem - la Tigre e la Neve


Aku suka menonton filem. Filem boleh memberi inspirasi yang besar dalam hidup. Dengan wujudnya blog ini, aku berhasrat untuk memberi pendapat kepada filem-filem yang telah aku tonton. Filem yang bakal diulas tidak semestinya filem baru.

Untuk entry kali ini, aku memilih sebuah filem Itali, la Tigre e la Neve (The Tiger and The Snow) yang bergenre komedi romantik. Ia mengisahkan seorang lelaki yang berusia lingkungan 40-an, Attilio de Giovanni (Roberto Begnini), duda beranak dua yang cuba memikat seorang wanita. Wanita tersebut, Vittoria (Nicoletta Braschi)
tidak mengendahkan Attilio sehinggalah Attilio menunjukkan cinta sejati ketika Vittoria berada di dalam koma sewaktu di Iraq. (Untuk info selanjutnya sila cari sendiri)

Jalan Cerita: Berjela tetapi penuh isi bermakna.
Lakonan: Kesemuanya bermutu, terutamanya watak Attilio.

Ulasan
Filem ini sebuah filem yang unik. Ia tidak memerlukan pelakon-pelakon muda berwajah komersial. Jalan ceritanya juga tidak terlalu market-oriented. Filem ini mungkin sangat membosankan pada kebanyakan orang. Begitu juga pada aku ketika menontonnya untuk 50 minit pertama (Aku tertidur beberapa jam sebelum sambung menonton).
Walaubagaimanapun, beberapa bahagian dalam filem ini sangat menarik padaku, terutamanya 15 minit terakhir. Entah kenapa aku sangat terinspirasi selepas memikir-mikir semula filem ini. Pengakhiran cerita yang sangat manis. Roberto Begnini memang berbakat.

p/s: Filem ini membuatkan aku mencari filem-filem Roberto Begnini yang lain dan terjumpa ‘La Vita e Bella’, sebuah filem yang lebih menarik dan bermakna.

1 comment:

James Dean said...

Aku jgk sambung half2 tgok La Tigre e la Neve nie..
Tapi La Vita E Bella, sgt2 suka walaupun audio agak perlahan.. SUKA ROBERTO BEGNINI!!!!!!!!!